Program


Nagyzenekari koncert: Saint-Saëns, Csajkovszkij
2

Nagyzenekari koncert: Saint-Saëns, Csajkovszkij

Camille Saint-Saëns: 3. (h-moll) hegedűverseny, Op. 61
Pjotr Csajkovszkij: Manfréd-szimfónia, Op. 58

 több

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: 2025. október 7. kedd, 19:45

Akiko Suwanai (hegedű)
vezényel: Jaime Martín

Saint-Saëns legnépszerűbb hegedűversenyével és Csajkovszkij saját véleménye szerint legjobban sikerült szimfonikus művével tér vissza a Fesztiválzenekar élére a spanyol dirigens, Jaime Martín, akinek a The Telegraph kritikusa szerint „a zene iránti ragályos lelkesedése zenekarhoz és közönséghez egyaránt utat talál”. A koncerten fennáll a dallamtapadás veszélye, hiszen mindkét zeneszerző híres fülbemászó melódiáiról, szenvedélyes frázisairól és formai szokásokat felülíró érzelmeiről. A Saint-Saëns által Pablo de Sarasate számára komponált hegedűversenyt japán virtuóz szólaltatja meg: a Nemzetközi Csajkovszkij Verseny történetének legfiatalabb győztesét, Akiko Suwanait legutóbb 2022-ben hallhatta a BFZ közönsége, akkor éppen Csajkovszkij hegedűversenyében.
Sokan kritizálják Saint-Saëns-t, amiért nem tartott lépést Debussy és Ravel zenei újításaival. Amiért kényelmesen érezte magát a 19. századi tradíciókban, és inkább a dallamosságot helyezte előtérbe. Pedig az életmű minden, csak nem unalmas, konzervatív vagy megúszós: a francia szerző hihetetlenül frappánsan dobta fel a hagyományos formákat, és egészen színes, izgalmas harmóniai nyelvet dolgozott ki. 1880-as 3. hegedűversenye is látszólag követi a megszokott háromtételességet, de tele van meglepetésekkel. A nyitótételben elmarad a zenekari bevezető, mindössze néhány halkan dübörgő akkord vezeti be a szólista drámai, vágyakozást és keresgélést kifejező első témáját. Hiányzik a kadencia is, hiszen a hegedűs elég lehetőséget kap a tétel során technikai tudásának kifejezésére. A virtuozitás ugyanakkor finom líraisággal párosul, és a két pólus inkább egyszerre, semmint ellentétként van jelen a mű folyamán. A 6/8-ban ringó, barcarolaszerű lassú tétel váratlan hangnemben szólal meg, a hegedű és a fúvósok körbejárják egymást, a szólista klarinéttal való duója, vagyis a tétel zárása pedig a szerző mesteri hangszerelésének bizonyítéka. A terjedelmes, összetett finálét rendhagyó módon a hegedű drámai, recitativoszerű lassú bevezetője nyitja, majd hol cigányos, hol áhítatos zenéken keresztül jutunk el a monumentális és ragyogó végkifejletig.
Öt évvel később, ugyancsak h-mollban íródott Csajkovszkij Manfréd-szimfóniája. A szerző Balakirev hosszas győzködésének hatására kezdett foglalkozni Vlagyimir Sztaszov programjával, amely Byron drámai költeményéből készült. „Úgy illik Önre, mint a kesztyű” – mondta pár évvel fiatalabb kollégájának Balakirev, aki nemcsak végtelenül rámenős, de ugyanennyire kritikus is volt Csajkovszkijjal. Ő, a tőle megszokott bizonytalansággal, hol gyűlölte saját művét, hol odavolt érte. Tisztában volt vele, hogy terjedelme miatt a szimfóniát ritkán adják majd elő, ezért egyrészt ingyen adta oda kiadójának a partitúrát, másrészt azt tervezte, hogy megsemmisít három tételt, és az elsőből farag majd szimfonikus költeményt. Végül maradt a négytételes forma. Az elsőben a lefelé hajló motívummal ábrázolt Manfréd megérkezik Svájcba. A tépelődő, szenvedő hős zenéjét szerelme, Astarte lágy portréja váltja. A scherzóban, amely a tündérzenék jellemző műfaja, Manfréd alpesi tündérekkel találkozik egy szivárvány alatt. A rövid témákból építkező tétel egyszerre kedves, tréfás, piszkálódó és játékos. A 6/8-os pasztorális lassú tétel az alpesi vadászok békés életét mutatja be, a hős és a pokol viadalát megjelenítő fúgát is magában foglaló terjedelmes finálét pedig ekképp írja le a szerző: „Manfréd megjelenik Ariman föld alatti palotájában. A bacchanália során feltűnik Astarte árnya, aki földi szenvedéseinek végét jövendöli meg. Manfréd halála.”

Ajánlatunk


Ádám Jenő azonos című műve nyomán MAGYAR KARÁCSONY Dalmű két képben, egy részben, magyar nyelven

Az elmúlt évek óriási sikerei után 2026. október 16-án a világhírű hegedűművész és karmester, André Rieu ismét visszatér az MVM Dome színpadára! 2026-ban a közönség ismét egy varázslatos és sokszínű koncertprogramra számíthat, amelyben opera, slágerek, musicalrészletek, filmzenék, örökzöld klasszikusok, és természetesen felejthetetlen keringők is helyet kapnak. Rieu koncertjei nemcsak a magával ragadó zenéjükkel bűvölik el a közönséget, hanem humoros, közvetlen színpadi jelenlétével is. A gyönyörű jelmezek, a lenyűgöző díszletek és a látványos fénytechnikák minden korosztály számára különleges élményt nyújtanak.

Ajánló


Egy letűnt korszak lenyomata, amely ma is érvényes tükröt tart elénk: hőseink áldozatok, megváltást keresők, megbocsátásra képtelen tévelygők, szerelemre vágyók,…

Wayne Eagling – Solymosi Tamás / Pjotr Iljics Csajkovszkij A DIÓTÖRŐ Mesebalett két felvonásban

2026. október 10-én különleges zenei élmény várja a közönséget Budapesten: a világhírű zongoravirtuóz, Péter Bence az MVM Dome színpadán adja…

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!