program


Nagyzenekari koncert: Saint-Saëns, Csajkovszkij
2

Nagyzenekari koncert: Saint-Saëns, Csajkovszkij

Camille Saint-Saëns: 3. (h-moll) hegedűverseny, Op. 61
Pjotr Csajkovszkij: Manfréd-szimfónia, Op. 58

 Læs mere

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: Tirsdag, 07. Oktober 2025 19:45

Akiko Suwanai (hegedű)
vezényel: Jaime Martín

Saint-Saëns legnépszerűbb hegedűversenyével és Csajkovszkij saját véleménye szerint legjobban sikerült szimfonikus művével tér vissza a Fesztiválzenekar élére a spanyol dirigens, Jaime Martín, akinek a The Telegraph kritikusa szerint „a zene iránti ragályos lelkesedése zenekarhoz és közönséghez egyaránt utat talál”. A koncerten fennáll a dallamtapadás veszélye, hiszen mindkét zeneszerző híres fülbemászó melódiáiról, szenvedélyes frázisairól és formai szokásokat felülíró érzelmeiről. A Saint-Saëns által Pablo de Sarasate számára komponált hegedűversenyt japán virtuóz szólaltatja meg: a Nemzetközi Csajkovszkij Verseny történetének legfiatalabb győztesét, Akiko Suwanait legutóbb 2022-ben hallhatta a BFZ közönsége, akkor éppen Csajkovszkij hegedűversenyében.
Sokan kritizálják Saint-Saëns-t, amiért nem tartott lépést Debussy és Ravel zenei újításaival. Amiért kényelmesen érezte magát a 19. századi tradíciókban, és inkább a dallamosságot helyezte előtérbe. Pedig az életmű minden, csak nem unalmas, konzervatív vagy megúszós: a francia szerző hihetetlenül frappánsan dobta fel a hagyományos formákat, és egészen színes, izgalmas harmóniai nyelvet dolgozott ki. 1880-as 3. hegedűversenye is látszólag követi a megszokott háromtételességet, de tele van meglepetésekkel. A nyitótételben elmarad a zenekari bevezető, mindössze néhány halkan dübörgő akkord vezeti be a szólista drámai, vágyakozást és keresgélést kifejező első témáját. Hiányzik a kadencia is, hiszen a hegedűs elég lehetőséget kap a tétel során technikai tudásának kifejezésére. A virtuozitás ugyanakkor finom líraisággal párosul, és a két pólus inkább egyszerre, semmint ellentétként van jelen a mű folyamán. A 6/8-ban ringó, barcarolaszerű lassú tétel váratlan hangnemben szólal meg, a hegedű és a fúvósok körbejárják egymást, a szólista klarinéttal való duója, vagyis a tétel zárása pedig a szerző mesteri hangszerelésének bizonyítéka. A terjedelmes, összetett finálét rendhagyó módon a hegedű drámai, recitativoszerű lassú bevezetője nyitja, majd hol cigányos, hol áhítatos zenéken keresztül jutunk el a monumentális és ragyogó végkifejletig.
Öt évvel később, ugyancsak h-mollban íródott Csajkovszkij Manfréd-szimfóniája. A szerző Balakirev hosszas győzködésének hatására kezdett foglalkozni Vlagyimir Sztaszov programjával, amely Byron drámai költeményéből készült. „Úgy illik Önre, mint a kesztyű” – mondta pár évvel fiatalabb kollégájának Balakirev, aki nemcsak végtelenül rámenős, de ugyanennyire kritikus is volt Csajkovszkijjal. Ő, a tőle megszokott bizonytalansággal, hol gyűlölte saját művét, hol odavolt érte. Tisztában volt vele, hogy terjedelme miatt a szimfóniát ritkán adják majd elő, ezért egyrészt ingyen adta oda kiadójának a partitúrát, másrészt azt tervezte, hogy megsemmisít három tételt, és az elsőből farag majd szimfonikus költeményt. Végül maradt a négytételes forma. Az elsőben a lefelé hajló motívummal ábrázolt Manfréd megérkezik Svájcba. A tépelődő, szenvedő hős zenéjét szerelme, Astarte lágy portréja váltja. A scherzóban, amely a tündérzenék jellemző műfaja, Manfréd alpesi tündérekkel találkozik egy szivárvány alatt. A rövid témákból építkező tétel egyszerre kedves, tréfás, piszkálódó és játékos. A 6/8-os pasztorális lassú tétel az alpesi vadászok békés életét mutatja be, a hős és a pokol viadalát megjelenítő fúgát is magában foglaló terjedelmes finálét pedig ekképp írja le a szerző: „Manfréd megjelenik Ariman föld alatti palotájában. A bacchanália során feltűnik Astarte árnya, aki földi szenvedéseinek végét jövendöli meg. Manfréd halála.”

Aktuelt


Egy letűnt korszak lenyomata, amely ma is érvényes tükröt tart elénk: hőseink áldozatok, megváltást keresők, megbocsátásra képtelen tévelygők, szerelemre vágyók, összeesküvők és megalkuvók. De mindegyikükben ott él a remény a szellem és lélek felemelkedésében.

A várakozás izgalmát idézve, angyalokkal keringőt járva csillagok fényességében, játszva elmerülni a karácsonyi csodavilágban. A Magyar Állami Népi Együttes Csodaváró betlehemese időnként bohókás, máskor lélekmelengető pillanatokon keresztül számlál vissza Jézus születésének éjszakájáig.

A hatalmas sikerű dán film alapján készült színdarab nagy beleérzéssel és humorral szembesít bennünket azzal, milyen eufóriával és milyen fájdalmakkal jár, ha az ember megpróbálja elengedni a kontrollt.

PÅ PLAKATEN


Ádám Jenő azonos című műve nyomán MAGYAR KARÁCSONY Dalmű két képben, egy részben, magyar nyelven

Lázár Ervin csupaszív, tanulságos meséi Gerner Csaba humoros és érzékeny átiratában, Gulyás Levente játékos és fülbemászó dallamaival kelnek életre a…

Obs! Indkøbskurvens tidfrist udløber snart!
tilbageværende tid
00:00

enhed(er) i kurven

total:


Tiden er udløbet. Start venligst forfra med at vælge billetter.